![]() |
Pontiac Firebird 1968 | ![]() |
|
Hvordan en rød 1968 Firebird 400 blev til en turquoise 350. 1 maj 2001 gik turen til Camaro/Firebird skroten i Sverige for 2 af mine kammerater og mig selv for at kigge på en rød Pontiac Firebird 400 fra 1968. Den viste sig ganske rigtigt som vi havde fået at vide at være noget dårlig indvendig (og udvendig ligeså), men den var dog godt nok rød som jeg havde forestillet mig min næste bil skulle være. Det var ligeledes rigtig nok en 400. Slukøret kørte vi hjem, men min kammerat var åbenbart blevet lidt "tændt" ligesom jeg var. Straks ved hjemkomsten gik han på nettet, fandt 2 stk., en i Florida, en i New Hampshire i USA. Den sidste lød til at være "helt rigtig". En 1968 Firebird 350 convertible i en meget fin stand og en meget spændende farvekombination. Efter udveksling af 8 stk. foto og tlf. samtaler med manden var der ingen tvivl. Det var "min" bil. Han havde restaureret den meget nænsomt i 1994. Helt original indvendig med Teak indtræk, udvendig var den blevet lakket om i den originale turquoise lak, den havde fået ny kaleche og 4 stk. NOS fælge (de havde kostet ham over 1000 $). Han har de originale stående hjemme i garagen stadigvæk. Den havde kun gået knap 88.000 miles. Bilen blev bragt hjem til Danmark, stod så i 2½ år og ventede på at "blive gammel nok" til det danske afgiftsystem. 35 år gammel blev blinklyset lavet om til "dansk", bilen kørt på vægt, til told-syn, afgift betalt og nummerplader skruet på. Det var værd at vente på, den kører som en drøm. Det er ren fornøjelse at sætte sig ud i "sommerbilen" for at indtage de danske veje. Tekniske data: Pontiac Firebird 350 convertible 1968 Motor 350" (5,7 liter) 265 HK sae (komp. 9,2) Karburator: 2 portet Rochester Gearkasse : 2 trins automatic Benzin : 98 oktan blyfri ( 5-7 km/l ) Forsikring : 1/4 1219kr./år (ansvar+kasko) Vægtafgift : 1/4 1730kr./år (1670kg.)
|
|